Jos karkkitehtaalla käynti oli inspiroivaa lapsena, niin vähintään yhtä innoissani olin, kun pääsin hiljattain vierailemaan Marimekon kangastehtaalla Herttoniemessä. Marimekon pääkonttorin yhteydessä olevalla tehtaalla painetaan yli miljoona metriä kangasta vuosittain, eli lähes kaikki merkin ikoniset kankaat. Kankaanpainoprosessiin tutustuminen oli hurjan mielenkiintoista. Kun kuosi on ensiksi käsin piirretty ja muutettu digitaaliseen muotoon, siitä tehdään muotit (kuva yllä), joita on kahdenlaisia kuten painokoneitakin. Itse painoprosessi on monivaiheinen, ja kankaiden syntymistä läpi monien koneiden oli lähes taianomaista seurata vierestä.
Vierailuni aikana tehtaan rotaatiopainokoneella painettiin parhaillaan Sanna Annukan suunnittelemaa joulun 2016 uutuuskuosia ‘Vuorilaakso’ kullansävyssä. Kaunis kangas joulupöytään myös perinteistä punaista väriä välttäville. Kankaan painatuksen jälkeen on vuorossa höyrytys, joka sitoo värimassan kankaaseen. Lopuksi kangas rullataan vielä viimeisimmän koneinvestoinnin, eli upouuden pesulinjaston läpi. Sen jälkeen kangas menee kuivauskoneeseen ja lopulta pakkaamoon, missä tarkat silmäparit silmäilevät jokaisen kangasmetrin mahdollisten painovirheiden takia.
Oheisessa kuvassa parhaillaan pakkoihin rullataan leikkisää Maija Louekarin suunnittelemaa Suomi 100-vuotta juhlavuoden Veljekset-kuosia. Kuosissa toistu Marimekolle tunnusomainen graaffisuus yhdistettynä tämän vuoden Pantonen trendisävyihin vaaleanpunainen ja sininen.
Kangastehtaalla oli ihanan seesteinen tunnelma ja rento, mutta todella ammattimainen meininki. Kauniit kankaat pyörivät koneiden läpi joka puolella, tuoden kiehtovaa kontrastia teolliseen miljööseen ja valtaviin koneisiin. Varsin uniikkia, että keskellä urbaania miljöötä pääkaupungissamme toimii Marimekon kangastehdas vielä tänäkin päivänä, vaikka ompelu tapahtuukin muualla. Suunnittelijoilla järjestely on toimiva, sillä he pääsevät tekemään saumatonta yhteistyötä valmistuspuolen asiantuntijoiden kanssa, mikä on suuri etu suunnitteluprosessissa.
Toinen suuri rikkaus (niin rahassa kuin kulttuurissa mitattuna) on rakennuksessa sijaitseva valtava kangasarkisto vuosikymmenten varrelta mallikankaineen ja käsinkirjoitettuine teksteineen. Arkisto onkin todella ‘top secret’ – sinne ei vierailijoilla harmillisesti ole asiaa, kiinnostuneita nimittäin löytyisi! Alla olevassa kuvassa vaatteissiin tarkoitettu Tamma-kangas tulee höyrystyskoneesta – olisi muuten ihana kuosi vaikka pöytäliinana tai tyynynpäällisenä!
Ensimmäisessä kuvassa puolestaan näkyy viihtyisä nurkkaus toimistotilojen puolelta rakennusta, jotka sijaisevat aivan tehtaan seinien takana. Tiloja kierrellessä pääsi myös kurkistamaan kevään 2017 malliston herkkupaloihin, joiden kuvaaminen oli visusti kielletty. Kauniilta näytti ja viime vuosina uudistunut linja vaikuttaisi jatkuvan onnistuneesti eteenpäin.
Kuten syksyn 2016 Marimekon kodin mallisto kokonaisuudessaan on ihastuttanut, jälleen näin jotain uutta sesongin uutuuksista kierroksella. Ihastuin nimiyyäin salamana tuohon ruskeapohjaiseen Maija Isolan aikoinaan suunnitteleman kuosin tyynyyn, jossa on tarinan mukaan viitteitä suunnittelijan ulkomaanmatkoihin. Kyseinen kangas ja tyyny tulee kauppoihin syyskuun lopussa. Vaikka olen oman kotini sisustuksen suhteen varovainen kuvioiden käyttäjä, saattaa kotimme syyssisustus kaivata juuri tuollaisen ripauksen verran ruskeaa väriä ja printtiäkuosia. Täytyy siis jäädä tarkkailemaan koska kyseinen kaunotar saapuu kauppojen hyllyille!
Visiting Marimekko’s fabric factory in Helsinki was an exciting experience. Seeing and hearing about how the recognizable and unique prints become alive was truly fascinating. Few of the recent collections prints include in the first picture a pillow with fabric Poppy that Maija Isola designed in 1960s that will be in stores again this autumn. In the second picture a new golden christmas print Vuorilaakso designed by Sanna Annukka, and in the third one Veljekset-pattern which is designed to celebrate 100-year-old Finland next year.
Leave a Reply